W ostatnich miesiącach przygotowano nam dwa istotne projekty zmian w przepisach dotyczących odpadów. Są to druki:
- UC43 – utworzony 22-10-2020 (aktualnie w opiniowaniu)
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12339505/katalog/12730145#12730145 - UD33 – utworzony 18-09-2020 (aktualnie w opiniowaniu)
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12338353/katalog/12719559
Druk UD33 dotyczy głównie konieczności wprowadzenia numerów faktur do BDO. Podczas posiedzenia Zespołu Roboczego ds. Recyklingu i gospodarki odpadami zapowiedziano, że przepisy te nie wejdą w życie w 2021 roku. Zapowiedziano też, że projekt przewiduje większe finansowanie dla systemu BDO ale z projektu wynika, że jest to tylko ok 15 tys. zł w roku 2021, 1,5 tys. zł w 2022 i ok. 800 zł w latach kolejnych – w obliczu kosztów usług informatycznych to tylko kropla w morzu potrzeb.
Poniżej zmiany przewidziane w druku UC43.
Uwaga – to są propozycje zmian, które ostatecznie mogą zostać zmienione lub całkowicie zaniechane.
Odpady komunalne – doprecyzowanie odpadów od przedsiębiorców
Odpady komunalne z innych źródeł niż gospodarstwa domowe „nie obejmują odpadów z produkcji, rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, zbiorników bezodpływowych oraz z sieci kanalizacyjnej i z oczyszczalni ścieków, w tym osadów ściekowych, pojazdów wycofanych z eksploatacji ani odpadów budowlanych i rozbiórkowych„
Wypełnienie wyrobisk -> prace ziemne
„Do celów wypełniania wyrobisk zastępuje się wyrazami lub do prac ziemnych”
„pracach ziemnych – rozumie się przez to każdy proces odzysku, w ramach którego odpowiednie odpady inne niż niebezpieczne są wykorzystywane do przywracania wyrobiskom, w tym zapadliskom, wartości użytkowych lub przyrodniczych, lub do celów inżynieryjnych na potrzeby kształtowania krajobrazu; odpady wykorzystywane do prac ziemnych muszą zastępować materiały niebędące odpadami, nadawać się do wyżej wymienionych celów i ograniczać się do masy bezwzględnie koniecznej do osiągnięcia tych celów”
Utrata statusu odpadów
Porządkuje się kwestię utraty statusu odpadów – nie wprowadza znaczących zmian.
Oleje odpadowe
„Oleje odpadowe zbiera się selektywnie, o ile jest to technicznie wykonalne, z uwzględnieniem dobrych praktyk.
W przypadkach gdy jest to technicznie wykonalne oleje odpadowe o różnych właściwościach nie powinny być mieszane ze sobą ani z innymi odpadami lub substancjami, jeżeli takie mieszanie utrudnia ich regenerację lub inne operacje recyklingu.”
Odpady budowlane i rozbiórkowe – selektywne zbieranie
Dodaje się Rozdział 6a – Odpady budowlane i rozbiórkowe:
„W przypadku odpadów budowlanych i rozbiórkowych selektywne zbieranie i odbieranie odpadów obejmuje co najmniej: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne: beton, cegła, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie”
„Art. 187a. Kto nie prowadzi selektywnego zbierania i odbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych zgodnie z przepisami art. 101a, podlega karze aresztu albo grzywny.”
„Do postępowania z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi z gospodarstw domowych stosuje się przepisy dotyczące postępowania z odpadami komunalnymi” (Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – UCPG)
„Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów nie dotyczy wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych pochodzących z prac prowadzonych przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami”
Opakowania i system rozszerzonej odpowiedzialności producenta
Pojawiają się pierwsze wzmianki o systemie rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
Wiele przepisów dotyczy przedsiębiorców prowadzących recykling odpadów opakowaniowych i dokumentów DPR – zalecam przestudiowanie.
Wprowadza się nowe poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych do 2030 roku.
Definicje
„oksydegradowalnych opakowań z tworzyw sztucznych nie uważa się za opakowania ulegające biodegradacji”
Stare | Nowe |
---|---|
opakowaniu wielokrotnego użytku – rozumie się przez to opakowanie posiadające właściwości fizyczne i charakterystykę pozwalające co najmniej na jego dwukrotne zastosowanie do tego samego celu, do którego opakowanie zostało pierwotnie przeznaczone, z pomocą lub bez pomocy wyrobów pomocniczych dostępnych na rynku umożliwiających powtórne wykorzystanie opakowania; opakowanie to staje się odpadem opakowaniowym z chwilą, gdy przestaje być wyrobem wielokrotnego użytku | opakowaniu wielokrotnego użytku – rozumie się przez to opakowanie przeznaczone, zaprojektowane i wprowadzone do obrotu tak, aby osiągnąć w ramach jednego cyklu życia wielokrotną rotację przez powtórne napełnianie lub ponowne użycie do tego samego celu, do którego było pierwotnie przeznaczone; opakowanie to staje się odpadem opakowaniowym z chwilą gdy przestaje być wyrobem wielokrotnego użytku; |
opakowaniu wielomateriałowym – rozumie się przez to opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, których nie można rozdzielić ręcznie lub za pomocą prostych metod mechanicznych | opakowaniu wielomateriałowym – rozumie się przez to opakowanie wykonane co najmniej z dwóch warstw różnych materiałów, które nie mogą być ręcznie oddzielone i tworzą jedną integralną całość, składającą się z pojemnika wewnętrznego i obudowy zewnętrznej, którą napełnia się, przechowuje, transportuje i opróżnia w takiej formie |
Dla samorządów
Gminy
Zmienia się kwestie poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia.
Zapobieganie powstawaniu odpadów
Dodaje się rozdział Rozdział 2a – Zapobieganie powstawaniu odpadów.
Przewiduje się programy zapobiegania powstawaniu odpadów na poziomie krajowym i wojewódzkim.
Odzysk odpadów
Wykaz procesów odzysku
Zmienia się wyjaśnienia do niektórych punktów, m.in. R3, R4 i R5 obejmują również przygotowanie do ponownego użycia.
Ograniczenia termicznego przekształcania
„Zakazuje się przekazywania odpadów selektywnie zebranych w celu przygotowania ich do ponownego użycia lub recyklingu do termicznego przekształcania, z wyjątkiem odpadów powstających w wyniku dalszego przetwarzania odpadów selektywnie zebranych, jeżeli termiczne przekształcanie daje w tym przypadku wynik najlepszy dla środowiska zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami.”